CooperVision och Plastic Bank har förnyat sitt partnerskap inom plastneutralitet fram till 2026 för att få ännu större inverkan på människor och planeten. Med förlängningen har partnerskapet utökats till att omfatta ett synvårdsprogram för att tillhandahålla synundersökningar och kuponger för kostnadsfria ögonundersökningar och glasögon för kvalificerade medlemmar i Plastic Bank Collection i Indonesien, som är viktiga för CooperVisions plastneutrala partnerskap med Plastic Bank.1
I samarbete med Plastic Bank finansierar CooperVision insamling och återvinning av plastavfall från havet som motsvarar vikten av plast som används i en rad av utvalda mjuka kontaktlinser, inklusive lins-, blister- och förpackningskomponenter, som säljs och distribueras i 27 länder över hela Amerika, Europa och Asien-Stillahavsområdet.*2 Hittills har arbetet förhindrat att mer än 305 miljoner plastflaskor hamnat i haven, och med det utökade samarbetet†2 förväntar sig CooperVision att mer än fördubbla den totala effekten av sitt plastneutralitetsinitiativ med Plastic Bank i slutet av 2026.‡§3
”De första tre åren av vårt partnerskap med Plastic Bank har haft en betydande inverkan på att inte bara hjälpa till att rena kustsamhällen genom att återvinna plastavfall, utan även på att förbättra försörjningen och den ekonomiska stabiliteten för insamlingsmedlemmar”, säger Aldo Zucaro, Senior Director of Corporate Responsibility på CooperCompanies.24 ”Som en global ledare inom kontaktlinser har CooperVision åtagit sig att hjälpa till att förbättra hur människor ser varje dag eftersom det förbättrar livskvaliteten. Vårt samarbete med Plastic Bank gör det nu möjligt för oss att tillhandahålla synkorrigering för kvalificerade insamlingsmedlemmar som gör stor skillnad genom att avlägsna plast från miljön och haven, vilket verkligen förkroppsligar vår passion för att stödja människor och planeten.”
I slutet av 2026 kommer hundratals insamlingsmedlemmar i Indonesien att vara berättigade till synundersökningar genom det nya synvårdsprogrammet.1
– På Plastic Bank föreställer vi oss en avfallslös värld och vi är fast beslutna att ge samhällen och lokala entreprenörer möjlighet att utrota fattigdomen, säger David Katz, grundare av Plastic Bank. ”Samlingsmedlemmar har begränsad tillgång till grundläggande ögonvård, och för många kommer detta att vara första gången de får en synundersökning och nödvändig synkorrigering. Vi vet att synnedsättning kan påverka livskvaliteten, personligt oberoende och en rörlighetsförmåga. Att arbeta med CooperVision ger inte bara betydande sociala fördelar till våra samhällen, utan det ger även liv åt vår vision om att utrota fattigdomen.”
CooperVision arbetar kontinuerligt med att minimera miljöpåverkan och arbeta mer hållbart runt om i världen som en del av bredare insatser inom CooperCompanies för att bidra till FN:s mål för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals, SDG). Genom initiativet för plastneutralitet har CooperVision och Plastic Bank ett gemensamt åtagande att skydda planeten, särskilt genom att främja livet under vatten (SDG 14 och 17) och ansvarsfull konsumtion och produktion (SDG 12).5 Forskning har visat att förbättrad ögonhälsa minskar fattigdomen och förbättrar produktiviteten och främjar allmän hälsa och välbefinnande samt utbildningsresultat (SDG 1, 3, 4, 5, 8, 10 och 11).6
Det utökade partnerskapet sammanfaller med återlanseringen av CooperVisions hållbarhetsplattform, med fokus på att minska sitt koldioxidavtryck, ta bort avfall från sina processer och omformulera relationen med plast, inklusive att överväga sätt att göra plast bättre. I centrum för CooperVisions hållbarhetsplattform står deras åtagande att designa med avsikt och att omfamna innovation som ett sätt att ta hand om människor + planeten. CooperVisions hållbarhetsåtaganden omfattar:
- Designa – och kontinuerligt omdesigna– för att minska vårt koldioxidavtryck; -** 7
- Samarbeta och innovera, omfamna sin uppfinningsrikedom för att ta hand om planeten och varandra.
- Vidta åtgärder för att bevara begränsade naturresurser│†† 7 och utforska olika sätt att införliva förnybara energikällor i dess tillverkningsverksamhet.‡‡§§ 7
- Genom att börja kompensera avfall från sina produkter och förpackningar som ännu inte kan återvinnas tar de steg för att förbättra vår planets välbefinnande.7
- Samarbetar med partner för att samla in sitt tillverkningsavfall, återanvända resurser och ge dem nytt liv när det är möjligt.||
”Genom att helt enkelt förskriva och använda CooperVisions plastneutrala kontaktlinser hjälper ögonvårdspersonal och användare oss i vårt engagemang för hållbarhet – från vårt partnerskap med Plastic Bank, som fokuserar på att förbättra samhällen genom återvinning av avfall, att återvinna och återanvända vårt eget tillverkningsavfall, till ansvarsfulla inköp”, säger Zucaro.
Läs mer om CooperVisions hållbarhetsplattform på CooperVision & hållbarhet.
__________________________________
* Plastic used in participating CooperVision soft contact lens products is determined by the weight of plastic in the blister, the lens, and the secondary package, including laminates, adhesives, and auxiliary inputs (e.g. ink). The determination does not include plastic used during the manufacturing process for both these products and their packaging.
† CooperVision, through its collaboration with Plastic Bank, has enabled the collection and conversion of approximately 5.3M kg of plastic destined for waterways as of January 2024. Using Plastic Bank’s metric of 1kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 263.7M plastic bottles not reaching our oceans.
‡ Plastic Bank uses 1 kg of plastic equal to 50 bottles.
§ Though its collaboration with Plastic Bank, CooperVision plans to have supported the collection and conversion of approximately 10.8M kg of plastic destined for waterways by the end of calendar 2026. Using Plastic Bank’s metric of 1 kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 541M plastic bottles from reaching our oceans.
| Refers to continuous manufacturing process undertaken by CooperVision to reduce its Scope 1 and 2 carbon emissions.
¶ Carbon footprint is limited to Scope 1 and 2 emissions, defined as: Scope 1 emissions are direct emissions from owned or controlled sources. Scope 2 emissions are indirect emissions from the generation of purchased energy.
** CooperVision’s 2022 Environmental, Social, and Governance Report.
†† Natural resources are defined as, but not limited to, water, nitrogen, natural gas, and other organic compounds.
‡‡ Renewables are defined as materials or energies that can be sustained indefinitely because of inexhaustible supplies or new growth.
§§ CooperVision utilizes renewable materials and energies in its manufacturing operations.
|| CooperVision’s 2020 Environmental, Social, and Governance Report.
Plastic Bank data on file, 2024.
CVI data on file, 2024.
CVI data on file, 2024-2026 Plastic Bank Agreement.
Plastic Bank. Programs Championing Sustainability in Business. https://plasticbank.com/impact-programs/. Accessed January 25, 2024.
Plastic Bank. Plastic Bank 2022 Sustainability Report. https://plasticbank.com/plastic-bank-2022-sustainability-report/. Accessed January 25, 2024.
Zhang J, Ramke J, et al. Advancing the Sustainable Development Goals through improving eye health: a scoping review. The Lancet Planetary Health. March 2022, 6(3):E270-280.
CVI data on file, 2023.
# # #
About CooperVision
CooperVision, a division of CooperCompanies (Nasdaq:COO), is one of the world’s leading manufacturers of contact lenses. The company produces a full array of daily disposable, two-week and monthly soft contact lenses that feature advanced materials and optics, and premium rigid gas permeable lenses for orthokeratology and scleral designs. CooperVision has a strong heritage of addressing the toughest vision challenges such as astigmatism, presbyopia, childhood myopia, and highly irregular corneas; and offers the most complete portfolio of spherical, toric and multifocal products available. Through a combination of innovative products and focused practitioner support, the company brings a refreshing perspective to the marketplace, creating real advantages for customers and wearers. For more information, visit www.coopervision.com.
About CooperCompanies
CooperCompanies (Nasdaq: COO) is a leading global medical device company focused on improving lives one person at a time. The Company operates through two business units, CooperVision and CooperSurgical. CooperVision is a trusted leader in the contact lens industry, improving the vision of millions of people every day. CooperSurgical is a leading fertility and women’s health company dedicated to assisting women, babies and families at the healthcare moments that matter most. Headquartered in San Ramon, Calif., CooperCompanies has a workforce of more than 15,000 with products sold in over 130 countries. For more information, please visit www.coopercos.com.
About Plastic Bank
Plastic Bank envisions a wasteless world and empowers a Social Recycling movement to stop ocean plastic and help alleviate poverty. Our ethical collection communities exchange plastic waste as currency for income and life-improving benefits. Exchanges are recorded through our proprietary blockchain-secured platform that enables traceable collection, secure income, and verifies reporting. Collected material is processed into Social Plastic® feedstock for reuse in products and packaging.
Plastic Bank and Social Plastic® are trademarks of the Plastic Bank Recycling Corporation.
About the UN Sustainable Development Goals
The 2030 Agenda for Sustainable Development, adopted by all United Nations Member States in 2015, provides a shared blueprint for peace and prosperity for people and planet. At its heart are the 17 Sustainable Development Goals (SDGs), which are an urgent call for action by all countries in a global partnership. For more information about the UN SDGs, visit https://sdgs.un.org/goals.
Forward-Looking Statements
This press release contains "forward-looking statements" as defined by the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Statements relating to plans, prospects, goals, strategies, future actions, events or performance and other statements of which are other than statements of historical fact are forward looking. To identify these statements, look for words like "believes," "outlook," "probable," "expects," "may," "will," "should," "could," "seeks," "intends," "plans," "estimates" or "anticipates" and similar words or phrases. Forward-looking statements necessarily depend on assumptions, data or methods that may be incorrect or imprecise and are subject to risks and uncertainties. Among the factors that could cause our actual results and future actions to differ materially from those described in forward-looking statements are: adverse changes in the global or regional general business, political and economic conditions, man-made or natural disasters and pandemic conditions and the potential adverse economic impact and related uncertainty caused by these items; a major disruption in the operations of our manufacturing, accounting and financial reporting, research and development or distribution facilities due to technological problems; new U.S. and foreign government laws and regulations, and changes in existing laws, regulations and enforcement guidance, which affect areas of our operations; risks related to environmental, social and corporate governance (ESG) issues, including those related to climate change and sustainability; and other events described in our Securities and Exchange Commission filings, including the “Business”, “Risk Factors” and "Management's Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations" sections in the Company’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2023, as such Risk Factors may be updated in annual and quarterly filings. We caution individuals that forward-looking statements reflect our analysis only on their stated date. We disclaim any intent to update them except as required by law.
Media Contact
Lisa Valinder Olsson
lvalinderolsson@coopervision.se
+46 705520200