maj 26, 2025

CooperVision Nordic och HOYA Vision Care har tillsammans tagit fram initiativet BARNSYN, med målet att öka kunskapen och medvetenheten kring barns syn och framtida ögonhälsa. Genom BARNSYN vill företagen lyfta vikten av att tidigt upptäcka, korrigera och behandla synfel hos barn – och informera om de moderna lösningar som finns tillgängliga.

"Vi vill nå ut till föräldrar och anhöriga till barn i grundskolan för att ge dem verktyg att påverka barnens framtida ögonhälsa, säger Annica Wulff på HOYA Vision Care.

Just diskussionen om ögonhälsa blir allt viktigare i takt med att synproblem bland barn ökar.  En stor vetenskaplig sammanställning uppskattar att ungefär hälften av världens befolkning kommer att vara närsynta år 20501, något även Världshälsoorganisationen WHO tar upp i en rapport från 20202. Det gör behovet av tidig upptäckt och rätt behandlande åtgärder ännu mer angeläget.

"Många känner inte till att det idag finns glasögon och kontaktlinser som inte bara korrigerar synen, utan även kan bromsa försämringen av närsynthet. Det vill vi ändra på, säger Charlotte Settergren Borg på CooperVision.

BARNSYN riktar sig inte enbart till föräldrar och vårdnadshavare, utan även till lärare och personal inom skolhälsovården – personer som ofta är först med att uppmärksamma synproblem hos barn.

"Lärare och skolsköterskor spelar en avgörande roll i barnens vardag och kan vara nyckelpersoner i att identifiera synproblem tidigt, fortsätter Charlotte.

Initiativet erbjuder skräddarsytt informationsmaterial för olika målgrupper:

  • Föräldrar hittar lättillgänglig information på barnsyn.se
  • Skolsköterskor får tillgång till professionella resurser via elevhälsan.se
  • Skolpersonal kan använda engagerande undervisningsmaterial på gratisiskolan.se för att integrera ögonhälsa i klassrummet

"Vår förhoppning är att BARNSYN ska bidra till ökad kunskap, så att fler barn får rätt hjälp i tid och kan delta fullt ut i skolan och i vardagen – utan att synen begränsar dem, avslutar Annica.
 

Gratisiskolan.se 
Här kan man hitta lektionsmaterial för lärare. Det kan användas till att skapa intresse och lärande kring ögat och synen. Materialet är enkelt att förstå, lekfullt och uppmanar till att utforska synen och ta reda på om man kanske har ett synfel som inte upptäckts. Barn kan vara väldigt duktiga på att dölja sina synfel och hitta vägar för att de ska kunna se det man behöver. Men med rätt korrigering kan alla barn i skolan få hänga med som de skall, utan att behöva anpassa vart de sitter eller hur de lär sig, riskera huvudvärk eller bli trött i ögonen.

Elevhälsan.se 
Här hittar elevhälsans personal mer material kring ögon och syn. När elevhälsan besöker klasserna så kan de enkelt lyfta frågan kring syn och synfel som eventuellt kan finnas bland barnen. Materialet uppmuntrar även till att vara uppmärksam på symptom barn kan ha och vad man själv kan göra för att ge sin syn de bästa förutsättningarna.  

 

*1 Holden BA, Fricke TR, Wilson DA, Jong M, Naidoo KS, Sankaridurg P, Wong TY, Naduvilath TJ, Resnikoff S. Global Prevalence of Myopia and High Myopia and Temporal Trends from 2000 through 2050. Ophthalmology. 2016 May;123(5):1036-42. doi: 10.1016/j.ophtha.2016.01.006. Epub 2016 Feb 11. PMID: 26875007.
*2 Länk till referens från WHO: https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA73-REC1/A73_REC1-en.pdf?utm_source=chatgpt.com [apps.who.int]


About HOYA Corporation
Founded in 1941 in Tokyo, Japan, HOYA Corporation is a global technology and med-tech company and a leading supplier of innovative high-tech and medical products. HOYA’s divisions and business units research and develop products utilized in the healthcare and information technology fields. In the healthcare field, we provide medical device products such as eyeglasses, medical endoscopes, contact and intraocular lenses, orthopedic implants, surgical/therapeutic devices and medical device reprocessing and disinfection solutions.
In the information technology field, we provide products such as optical lenses, photomasks and blanks used in the manufacturing process for semiconductor and LCD/OLED devices, text to speech, human resources and other software solutions and critical components for the mass memory and cloud storage industries. With over 150 offices and subsidiaries worldwide, HOYA currently employs a multinational workforce of 37,000 people. For more information, visit https://www.hoyavision.com/ .

About CooperVision 
CooperVision, a division of CooperCompanies (Nasdaq: COO), is one of the world’s leading manufacturers of contact lenses. The company produces a full array of daily disposable, two-week and monthly soft contact lenses that feature advanced materials and optics, and premium rigid gas permeable lenses for orthokeratology and scleral designs. CooperVision has a strong heritage of addressing the toughest vision challenges such as astigmatism, presbyopia, childhood myopia, and highly irregular corneas; and offers the most complete portfolio of spherical, toric and multifocal products available. Through a combination of innovative products and focused practitioner support, the company brings a refreshing perspective to the marketplace, creating real advantages for customers and wearers. For more information, visit www.coopervision.com.