Maximering av omsättningen genom att komplettera kundernas glasögon med kontaktlinser

Forskning vid London Business School visar att personer som använder både glasögon och kontaktlinser är upp till 80 % mer lönsamma än personer som endast använder glasögon.1 Och användare uppskattar professionella råd om hur kontaktlinser kan vara till hjälp i vissa situationer där glasögon är mindre lämpliga.

Forskarrapporten Seeing Things Clearly: The Profitability of Contact Lenses to Eye Care Practitioners, avslöjade också följande:

  • Personer som använder både kontaktlinser och glasögon är mer lojala mot sin optiker
  • Minst 60 % av linsanvändarna köper även glasögon från sin optiker

Många av dagens aktiva människor väljer att skaffa kontaktlinser som ett alternativ till glasögonen.

Användare som har använt glasögon i många år och aldrig provat kontaktlinser – eller har provat dem förr och då tyckt att de inte fungerade – kanske inte är medvetna om alla tekniska framsteg som har gjort dagens kontaktlinser effektiva, bekväma och enkla att tillpassa.

Inleda samtalet om kontaktlinser

Eftersom du har en personlig relation till var och en av dina kunder kanske du redan är medveten om livsstilsfaktorer som gör dem till bra kandidater för att ha både linser och glasögon.

För att starta tankarna hos dig och dina kunder följer här några frågor som du kan använda för att få igång ett samtal om vissa mindre kända fördelar med att ha både linser och glasögon:

  • ”Kör du mycket bil?”

Kontaktlinser formar sig efter ditt öga och ger dig ett bredare synfält. Det här fria synfältet kan bidra till att göra dig till en säkrare bilförare.2

  • ”Lagar du mycket mat hemma?”

Många säger sig känna mindre obehag när de hackar lök om har på sig sina kontaktlinser.2

  • ”Vill du kunna byta look vid speciella tillfällen?”

Kunder kan använda hur andra uppfattar dem genom att växla mellan glasögon och kontaktlinser. Vissa användare föredrar glasögon på jobbet och linser på fritiden. Andra väljer linser för att förbättra självförtroendet vid offentliga sammankomster som tal och återträffar.

  • ”Tycker du om att fotografera på fritiden?”

Det är mycket lättare att se in i kamerans sökare med linser än med glasögon, och du behöver inte heller oroa dig över att repa glasen i sökaren.

  • ”Springer du eller håller på med någon annan fysisk aktivitet regelbundet?”

Vid hårda fysiska aktiviteter kan svett få glasögonen att halka och falla av. Kontaktlinserna sitter där de ska, oavsett om du springer, kör ett yogapass eller någon annan typ av träning.

  • ”Händer det att du använder något annat än vanliga glasögon?”

Kontaktlinser kan hjälpa användaren undvika behovet av dyra förskrivna skyddsglasögon. Med linser blir det också lättare att använda 3D-glasögon på bio eller vanliga solglasögon utan korrigering.

Personer kan ha använt glasögon länge – ibland hela livet – utan en enda tanke på de eventuella fördelarna med kontaktlinser. Samtidigt kan de vara förvånansvärt öppna inför att få en alternativ lösning för var och en av de aktiviteter som de håller på med.

Inled samtalet: Alternativ för dina kunder innebär möjligheter för dig.

 

1 Ritson M. Which patients are more profitable? Contact Lens Spectrum. Mars 2006;38-42.

2 Vision Care Research. 50 reasons for wearing contact lenses. Vision Care Research webbplats. visioncareresearch.com/resources/50-reasons-to-wear-contact-lenses.asp. Läst 8 augusti 2016.