Tre regler för hur du bygger upp en effektiv onlinenärvaro

Det senaste årtiondet har konsumenternas sätt att hitta hälsolösningar förändrats dramatiskt. Internet är nu den främsta resursen för hälsorelaterade frågor1. En tredjedel av USA:s konsumenter uppger att de använder och förlitar sig på sociala medier för att få information om hälso- och sjukvård, symtom och läkare.2

Optiker som vill expandera verksamheten kan dra nytta av branschens digitala utveckling genom att bli synligare och mer tillgängliga på webben. En solid digital närvaro kan leda till en större kundbas och starkare relationer till befintliga kunder. När du upprättar en onlinenärvaro är det tre grundläggande saker du bör fokusera på: 

1. Skapa en informativ och lättanvänd webbplats

En högkvalitativ webbplats är grunden till en framgångsrik onlinenärvaro. Ju mer användbar och engagerande konsumenterna upplever webbplatsen, desto högre kommer den att rankas i sökresultaten. Tänk på din webbplats värde, både sett till det innehåll som du lägger upp där och hur praktisk den är för användaren. Ett användarvänligt, mobilkompatibelt gränssnitt som erbjuder besökarna tydliga kontakt- och tidbokningskanaler gör att högre sökresultat smidigt leder till nya kunder. Det kan också förbättra relationen till befintliga kunder. En undersökning från 2012 visar att kunder som interagerar med sin optiker på webben i genomsnitt besöker kliniken oftare.3

2. Bygg upp ett stort antal följare på sociala medier med aktivt deltagande

Sociala medier kan vara ett väldigt effektivt sätt att förbättra synligheten och nå ut till nya potentiella kunder. Men de verkliga fördelarna med sociala nätverk får den som inte bara interagerar med plattformarna utan också med andra deltagare: det är mycket viktigt att skapa en tvåvägskommunikation på webben. Självklart bör du lägga upp användbara artiklar och dela med dig av expertkunskaper via Twitter, Facebook och Linkedin. Men du bör också be om och besvara kommentarer på dina inlägg. Det handlar inte bara om synlighet – utan också om tillgänglighet.

Ett aktivt engagemang kan bidra till att positionera dig som en värdefull tillgång i branschen och en förespråkare för kollegor och kunder. Se till att hålla din kontaktinformation uppdaterad, länka till ditt företags webbplats och uppmuntra till dialog på alla sociala medier. Detta kommer att leda till att företaget rankas högre i sökresultaten och framstår som mer attraktivt och trovärdigt för potentiella kunder. 

3. Uppmuntra och hantera omdömen på nätet

Webbaserade recensionsforum har blivit ett av de mest värdefulla och oftast använda verktygen för konsumenter som söker efter tjänster eller produkter. Recensionerna på den här typen av webbplatser kan ha en avsevärd inverkan på en optikers verksamhet.

  • 80 % av konsumenterna börjar med att söka på nätet när de utvärderar en vårdleverantör2
  • 76 % av konsumenterna litar på omdömen på nätet när de letar efter en läkare3
  • 61 % läser omdömen på nätet innan de väljer läkare4
  • 20 % använder sig av omdömen på nätet för att utvärdera sin befintliga läkare5

Enligt ZocDoc, en nättjänst som erbjuder sökning efter vårdleverantörer, innebär varje ytterligare halv stjärna i en leverantörsprofil en 37-procentig ökning av antalet bokade besök.1 Utnyttja potentialen med recensionsplattformarna genom att uppmuntra nöjda kunder att lägga ut omdömen och därefter marknadsföra deras positiva omdömen på din webbplats och i sociala medier..

 

 

1 ZocDoc. Marketing for Healthcare Providers. Publicerad februari 2013. Läst 9 augusti 2016.

2 Fox S, Rainie L. The Search for Online Medical Help. Pew Research Center. http://www.pewinternet.org/2002/05/22/main-report-the-search-for-online-medical-help/. Publicerad maj 2002. Läst 9 augusti 2016.

3 Anderson M. 2013 Study: 79% Of Consumers Trust Online Reviews As Much As Personal Recommendations. Search Engine Land.http://searchengineland.com/2013-study-79-of-consumers-trust-online-reviews-as-much-as-personal-recommendations-164565. Publicerad juni 2013. Läst 9 augusti 2016.

4Reputation Management: How Physicians Can Take Control Of Their Online Reviews. Capson. http://www.capson.com/blog/medical-melpractice-blog/reputation-management-how-physicians-can-take-control-of-their-online-. Publicerad april 2015. Läst 9 augusti 2016.

5 Pennic F. Survey: Yelp Most Popular Site for Online Physician Reviews. http://hitconsultant.net/2014/11/18/yelp-dominates-online-physician-reviews/. Publicerad november 2014. Läst 9 augusti 2016.