October 02, 2012

CooperVision har gjort ett globalt åtagande till Optometry Giving Sight och kommer som global platinasponsor att inleda ett nära samarbete med välgörenhetsorganisationen i dess omfattande insamlingskampanj World Sight Day Challenge.
World Sight Day infaller den 11 oktober 2012 och syftar till att få optikbranschen att delta i den globala rörelsen för att eliminera åtgärdbar blindhet. CooperVision kommer att genomföra aktiviteter för att samla in medel viktiga för att stötta globala projekt som tillhandahåller ögonvård, lokal utbildning samt infrastrukturstöd, till förmån för människor som är blinda eller synskadade på grund av okorrigerade brytningsfel.
Heathcliffe Clash, Kommunikationschef för Europa, Mellanöstern och Afrika säger i en kommentar till partnerskapet och stödet för World Sight Day med initiativ världen över: – Vi känner mycket starkt för World Sight Day Challenge och stöttar Optometry Giving Sight med en rad insamlingsinitiativ på alla platser där vi är verksamma, inklusive armbandsförsäljning och en webbplats för donationer från anställda. Vi är också mycket glada över att kunna tillkännage att vi i november 2012 kommer att lansera kampanjen One Bright Vision – ett initiativ där målet är att utföra 100 000 ögonundersökningar på barn i Tanzania.
One Bright Vision pågår fram till slutet av 2013 och kommer att stödja ett omfattande program för ögonhälsa för barn (7-12 år) i distriktet Bagamoyo i Tanzania. CooperVision kommer att genomföra initiativet i nära samarbete med Optometry Giving Sights partner The Brien Holden Vision Institute. Närmare detaljer om initiativet och på vilka olika sätt branschen kommer att kunna delta tillkännages snart.
Donna Power, regionchef för Optometry Giving Sight Europa, säger i en kommentar: – Vi är naturligtvis mycket glada över att en partner som CooperVision visar ett sådant engagemang i den här frågan.  De har redan i sina ursprungliga planer visat vilken nyckelroll de kommer att ha i vårt gemensamma arbete för att hålla den åtgärdbara blindheten på en acceptabel nivå.
Mer än 600 miljoner människor är blinda eller synskadade bara för att de saknar tillgång till ögonundersökningar och synhjälpmedel. 90 % av all åtgärdbar blindhet påträffas i utvecklingsländer och 80 % av all blindhet kan behandlas eller botas med modern behandling och teknik.

Optometry Giving Sight verkar på många ställen, särskilt i utvecklingsländer – från Malawi till Mexiko;från Papua Nya Guinea till Peru – och har sedan 2007 hjälpt till att stötta 57 projekt i 32 länder, som försett mer än fyra miljoner människor med grundläggande ögonvård. Detta har uppnåtts genom etablering av 100 syncenter och utbildning av mer än 2 600 lokala invånare inom ögonvård.
Håll utkik efter mer information om CooperVisions One Bright Vision i november.
- Slut -

Om CooperVision
CooperVision är en enhet inom The Cooper Companies, Inc. [NYSE: COO] och är en av världens ledande tillverkare av mjuka kontaktlinser. CooperVision fokuserar på att ständigt ge optiker och kunder ett uppfriskande perspektiv på kontaktlinsupplevelsen, och specialiserar sig på kontaktlinser för astigmatism, presbyopi och ögontorrhet. Företaget samarbetar rutinmässigt med optiker ifråga om forskning och utveckling av relevanta produkter. CooperVision tillverkar ett komplett sortiment av kontaktlinser för månads-, tvåveckors- samt endagsbruk, i avancerade material och avancerad optisk design. För mer information, besök www.coopervision.com

Om Optometry Giving Sight
Optometry Giving Sight (www.givingsight.org) är det enda globala insamlingsinitiativet som har målsättningen att bekämpa blindhet och nedsatt syn på grund av okorrigerade brytningsfel – något som enkelt kan åtgärdas med en synundersökning och ett par glasögon.
Optometry Giving Sight stöder målen i VISION 2020: The Right to Sight, ett initiativ som startats av världshälsoorganisationen (WHO) och International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB). VISION 2020 har målsättningen att eliminera åtgärdbar blindhet till år 2020 och ge alla människor världen över rätt att se.
# # #

KONTAKT: Charlotte Antmarker, Marketing Manager CooperVision Nordic AB
KONTAKTUPPGIFTER: cantmarker@coopervision.se, +46 (0)70 223 93 43