October 09, 2013

2013-10-09 — Den internationella kontaktlinstillverkaren CooperVision är stolt vinnare av utmärkelsen Silmo d’Or för sin nyligen lanserade endagslins MyDay.
Utmärkelsen tillkännagavs vid den 20:e upplagan av ceremonin i Paris torsdagen den 26 september 2013. Den är en del av SILMO, den internationella optikmässan och tillika viktiga branschmässan för yrkesverksamma inom optik-/glasögonsegmentet.
Årets evenemang leddes av den kände designern Mathieu Lehanneur, som tillsammans med en expertjury delade ut de prestigefyllda utmärkelserna i åtta huvudkategorier, som hyllar kreativitet och innovation.
Utmärkelsen "Best Product, Contact Lens Award" är ett erkännande av de framsteg som CooperVision har gjort genom det framgångsrika skapandet av MyDay. Med denna kontaktlins får optiker och kunder den optimala balansen mellan komfort, hantering och syregenomsläpplighet, för en hälsosam linsupplevelse.
MyDay kontaktlinser (stenfilcon A) som lanserades runtom i Europa tidigare denna månad har en unik kemisk struktur – Smart Silicone™ – som skapar effektiv leverans av syre till hornhinnan. När det behövs mindre silikon för att uppnå önskad nivå av syregenomsläpplighet, med det effektiva silikonnätverket, ger det en ökning av hydrofilt material. Detta leder till en lins med högre vätskehalt samt en förbättrad vätbarhet och lägre hydrogel liknande modulus för en mjukare och bekvämare linsupplevelse.
Mark Harty, Vice President, Europe vid CooperVision, sade i en kommentar till utmärkelsen:
– Vi känner oss hedrade av att ha vunnit Silmo d’Or och att MyDay har fått det erkännande den förtjänar. Vi har lagt tid på att utveckla en linsplattform som håller för alla krav från branschen och användarna, och det är fantastiskt att detta tålamod har betalat sig. Vi är mycket stolta över att ha kunna skapa en prisbelönt produkt som är perfekt för dagens generation, som vill uppleva allt världen har att erbjuda, men utan besvär.
För mer information om MyDay, besök:
PRESSKONTAKT:    Martin Iversen
KONTAKTUPPGIFTER: maiversen@coopvision.se

Om Silmo d'Or
Silmo d'Or är ett innovations- och kreativitetspris med fullt erkännande från optikbranschen, vilket markerar intresset från yrkesutövare, producenter och optiker att skapa en unik kvalitetsmärkning i sektorn.
För mer information, besök: