August 06, 2014

CooperVision tillhandahåller nu världens mest omfattande sortiment av endagslinser

PLEASANTON, Calif., 6 augusti 2014 — The Cooper Companies, Inc. (NYSE: COO) har genomfört sitt förvärv av Sauflon Pharmaceuticals Limited, tillverkare och distributör av mjuka kontaktlinser och linsvätska. Transaktionen – värderad till cirka $1.2 billion – ger CooperVision möjlighet att erbjuda det mest omfattande sortimentet av endagslinser till optiker och linsbärare över hela världen.

“Vi tar oss an kategorin endagslinser med en ny produkt-familj i flera nivåer. Genom att lägga till Sauflon- portföljen till våra redan starka varumärken, MyDay® och Proclear®, för vi vidare flera kontaktlinsfamiljer som utformas och marknadsförs för specifika bärarsegment” sade Daniel G. McBride, President på CooperVision, Inc. “Detta närmande till marknaden ger optiker möjlighet att erbjuda endagslinser för alla ögon och alla plånböcker vilket ytterligare accelererar både optiker praktikens tillväxt och kategorins slagkraft.”

Den globala marknaden för endagslinser har vuxit med 10 % – det snabbast växande segmentet för mjuka kontaktlinser. Clariti® – nu en del av CooperVision-sortimentet – är det enda varumärke för endagslinser av silikonhydrogel som omfattar hela synkorrigeringsspektrat (sfäriska, toriska och multifokala), och tillhandahåller god prestanda och kostnadsfördelar. Sortimentet kompletterar CooperVisions förstklassiga MyDay-linser – som nu lanseras på marknader utanför Europa – och Proclear endagslins med enastående PC Technology™.

Daniel McBride: “Sauflon-förvärvet är ytterligare en komponent i vårt åtagande att vara bästa möjliga affärspartner för optiker runt om i världen. Detta sträcker sig utöver att tillhandahålla innovativa produkter, tjänster och support. Våra team kommer in och hjälper optiker att ta vara på nya marknadsmöjligheter som t.ex. uppgradering till endagslinser.”

CooperVision arbetar nu för att sammanföra företagens processer, personal och pipelines för att skapa den bästa möjliga upplevelsen för kunder och linsbärare. Kunder ska fortsätta arbeta med sina nuvarande CooperVision- och Sauflon-representanter, supportfunktioner och ordermekanismer tills annat meddelas.

Om Cooperföretagen

The Cooper Companies, Inc. ("Cooper") är ett globalt företag för medicinteknisk utrustning börsnoterat på NYSE Euronext (NYSE:COO). Cooper är fast beslutet att vara A Quality of Life CompanyTM med fokus på att leverera värde till aktieägarna. Cooper bedriver verksamhet via två affärsenheter, CooperVision och CooperSurgical. CooperVision för in ett nytt perspektiv på ögonvård med ett åtagande att skapa ett stort sortiment av produkter av hög kvalitet för kontaktlinsbärare samt tillhandahålla dedikerad support till optiker. CooperSurgical fokuserar på att tillhandahålla marknadsledande produkter och behandlingsalternativ till kvinnoläkare för att förbättra kvinnosjukvården. Cooper har sitt säte i Pleasanton, Calif., och har cirka 9000 anställda och deras produkter säljs i över 100 länder. För mer information, besök oss på www.coopercos.com.

Om CooperVision, Inc.

CooperVision, en enhet i The Cooper Companies, Inc. (NYSE:COO), är en av världens ledande tillverkare av mjuka kontaktlinser. Företaget tillverkar ett komplett sortiment av endagslinser, tvåveckorslinser och månadslinser, alla med avancerade material och avancerad optik. CooperVision har ett starkt arv när det gäller att lösa de svåraste synproblemen som t.ex. astigmatism och presbyopi, och tillhandahåller den mest kompletta samlingen av sfäriska, toriska och multifokala produkter på marknaden. Genom en kombination av innovativa produkter och fokuserad support till optiker, för företaget in ett uppfriskade nytt perspektiv till marknaden och skapar verkliga fördelar för kunder och bärare. För mer information, gå till www.coopervision.se.